Otkako je došao na čelo Uprave Autocesta Federacije BiH Adnan Terzić je istodobno radio na dva kolosijeka – kako otkočiti zastoj na izgradnji autocesta zbog problema nastalih oko nepovećanja trošarina te pronalaženja modela koji bi kroz koncesije ili pak kroz izdavanje obveznica omogućili ubrzanje trošarina. Terzić u razgovoru za Večernji list govori da je moguće autoceste graditi bez povećanje trošarina.
Kada će autocesta stići do Mostara?
Vjerujem uskoro.
Možda je teško pitanje?
Ne, nije uopće teško. Racionalno je. A odgovor na to pitanje je vrlo precizan. Mi imamo plan izgraditi poddionicu od Zvirovića do Počitelja za 30 mjeseci. Zatim nastavak od Počitelja prema Kvanju dužine 7 kilometara se planira raditi 26 mjeseci i može se raditi paralelno. I zatim ide dionica od tunela Kvanj do Bune za što su predviđeni radovi od 36 mjeseci.
Je li onda moguće kada bi sve sada bilo spremno do 2020. imati autocestu kod Mostara?
Ukoliko se sve posloži i sve se opredijele da idemo u tome pravcu, za četiri godine autocesta može doći blizu Mostara. Za sve ovo su osigurani novci. S tim što za izgradnju dionice Počitelj – Kvanj, Europska banka za obnovu i razvoj uvjetuje povećanje trošarina na gorivo, a radi se o 30 milijuna eura koje je EBRD osigurao. Od tunela Kvanj prema Buni imamo odobrenih 100 milijuna eura od Europske investicijske banke (EIB), a ova banka ne uvjetuje povećanje trošarina. Međutim vlasti iz Federacije BiH traže od državnog ministarstva da ne potpisuje taj sporazum ako se ne povećaju trošarine.
Ispravite me ako griješim, ali pomalo je čudno što se doslovno ispunjavaju ‘uvjeti’ koji se ne traže od Federacije BiH?
Nije moje kao direktora javnog poduzeća da komentiram politiku i stavove Vlade Federacije BiH.
Je li onda moguće uopće očekivati da se bez većih trošarina izgradi autocesta, odnosno koliko se usporava taj proces?
Trošarine su jako bitne za buduće dionice autoceste i za njezino ubrzanje. Međutim mi imamo sada 280 milijuna eura koju nam nudi EIB. Ponavljam radi se o 100 milijuna eura za Tunel Kvanj – Buna, zatim 50 milijuna eura za tunel Zenica. Uz to imamo na raspolaganju 100 milijuna eura od OPEC-ovog fonda OFID-a za nastavak prema Nemiloj gdje su mostovi i vijadukti, te još 36 milijuna eura koje nam daje Kuvajtski fond za obnovu i razvoj. Nitko od ovih financijera ne uvjetuje povećanje trošarine, a mi smo trenutačno u poziciji da stvari sami sebi uvjetujemo trošarinama.
Svejedno nije logično da novci stoje, čekaju a radova nema?!
Nadam se da ćemo ipak postati pragmatični i da pokrenemo građevinsku operativu. Uz to, iznimno je važno to da uz ovih 150 milijuna eura od EIB-a, dobivamo 55 milijuna grant sredstava od Europske unije. Zato ne vidim neke suvisle razloge da se to ne prihvati.
Nedavno su mediji objavili kako kinesko-azerbejdžanski konzorcij ima najpovoljniju ponudu na poddionici do Počitelja. Je li to tako?
O toj temi, niti ja ili uprava ne želimo davati nikakve izjave zato što bi se cijeli proces dodjele posla mogao kontaminirati. To su standardi banke. Rade se računski nadzor pristiglih ponuda. Ima čak 8.000 elemenata ponude koje treba uvesti u excel tabele, zatim usporediti podatke nakon čega će Autoceste FBiH u ovome tjednu trebale izaći s informacijom kako su rangirani zainteresirane kompanije.
U kojoj je fazi izgradnja dijela autoceste Odžak – Svilaj i mosta preko Save?
Za dionicu Svilaj – Odžak od skoro 11 kilometara po ugovoru iz 2014. smo dali avans i uveli izvođača da počne drugu fazu iako nismo dobili novac od EBRD-a, koji je podsjetimo, stvari uvjetovao povećanjem trošarina. Mi smo zahvaljujući vlastitim sredstima pokrenuli radove i sada sve teče po dinamici. Za sada nemamo problema, osim ako taj zajam ne bude ubrzo operativan jer će onda biti upitno dalje financiranje. Ali, problemi su tu da se rješavaju. Oko izgradnje samoga mosta imam informaciju da bi se mogao produžiti rok što bi nas dovelo u nepovoljniji položaj obzirom da bi nam istekao jamstveni rok za uočavanje i popravku nedostataka prije nego što bi se most pustio u promet. S državnim ministarstvom moramo vidjeti što učiniti dalje. Možda je bolje zaustaviti i ovu drugu fazu u tehničkom dijelu koliko je moguće kako bi dočekali vrijeme kada most može biti dovršen i stavljen u funkciju.
Je li za racionalno vrijeme očekivati da se Hercegovina i Bosna spoje autocestom?
Uprava Autocesta FBiH je još u veljači preko resornog ministarstva poslala dvije inicijative u kojima smo predstavili na koji način ubrzati izgradnju autoceste. Do sada nismo dobili odgovor što je vjerojatno povezano i pitanjem trošarina. Vlada do sada o tome nije raspravljala. Za tunel Prenj smo napravili idejni projekt sa svim geološkim istraživanjima i spremni smo da raspišemo međunarodni natječaj. Za dionicu Mostar Sjever – Mostar jug postoji odavno napravljen jedan izvedbeni projekt kojega bi trebalo optimizirati s potencijalim izvođačem radova. Ponajprije oko tehnologije izgradnje budući se taj projekt pravio prije desetak godine kada smo imali zastarjeliju tehnologiju. Sve to radimo kako bismo došli do bolje, a vjerujem i jeftinije varijante.
Hrvatska je djelomično s izdavanjem autoceste koncesionarima napravila pomak. Može li se taj model ili pak javno-privatnim partnerstvom još dodatno ubrzati izgradnja autoceste?
Mi imamo jednu vrlo ozbiljnu studiju koju su izradili AFC i EBRD i u travnju smo je predstavili vladi. Radi se o tome da sjeverno od Tarčina izgradimo autocestu i to sve dadnemo koncesionaru na određeni broj godina, a da taj koncesionar izgradi preostalih 57 kilometara do spoja s Republikom Srpskom. Međutim još uvijek nemamo jasnih odgovora trebamo li ići u tome pravcu ili ne. To je poznat model i najgora je stvar za nas da ne testiramo modele, odnosno da čekamo. Ove godine planiramo pokušati izdati obveznice. Sada trebamo raspisati natječaj za konzultanta koji bi nam dao odgovore možemo li to napraviti. Nakon toga bismo tražili od vlade suglasnost za to. Najgore je čekati. Mi smo proaktivni. problemi su da se rješavaju i uz viziju je moguće napraviti iskorake. U BiH je nažalost najbolje bilo ništa ne raditi, a čim počnete raditi odmah sse počnu stvarati problemi. Najprije vam postavljaju pitanje otkuda vam pravo, a drugo gdje ste vi tu vidjeli sebe. No, ne obaziremo se na to. Vrlo brzo ćemo stvari testirati i zatražiti suglasnosti.
Koliko politički problemi koji postoje na razini države, Federacije BiH utječu na izgradnju autocesta?
Autoceste nisu pusti otok i dio smo sustava. Naravno da poremećeni odnosi utječu i na nas. Radimo zajedno i ono što je najvažnije za mene kao direktora je da nemamo unutarnjih problema. Riješili smo i pitanje smještaja u Mostaru. S gradonačelnikom Bešlićem potpisali smo sporazum i preselit ćemo u zajednički prostor zgrade bivšeg Suda nakon čega ćemo svi biti na jednome mjestu. Na taj način ćemo pomoći i lokalnoj zajednici jer ćemo najam kojega plaćamo drugima sada ići gradu Mostaru. Mislim da je to značajan iskorak, rekao je Terzić u razgovoru za Večernji list BiH.